Over een beter conversie-patroon voor je site
‘Fingerspitzengefühl’ is mijn lievelingswoord. Komt door de ‘f’. Ik ben dol op de f. Elk woord met die letter krijgt wat mij betreft bonuspunten. Weet je waarom? De ‘f’ is multifunctioneel. Multifunctioneel? Yep: het is een leesletter en een scan patroon. Ik ga het je uitleggen. Lees snel verder.
Lezen versus scannen
Zoals je ongetwijfeld weet: we lezen geen websites, we scannen ze. Dat doen we onbewust. Webdesigners designen hierop. Hun doel is de boodschap zo goed mogelijk overbrengen. Want: meer conversie. Ze houden rekening met jouw scan patroon, plaatsen belangrijke informatie op de juiste plek.
Kijk, zo scannen we:
Kijk, en zo vul je dat scan patroon optimaal in:
- maak van je header een eyecatcher! Dat is het eerste wat je ziet tijdens het scannen. Plaats je logo, gebruik huisstijlkleuren… communiceer je merk;
- gebruik headings en subheadings. Zo weet de scanner waar de tekst over gaat;
- maak belangrijke woorden en zinnen vet. Dat trekt aandacht;
- plaats een call to action. Zo weten we meteen welke actie je van ons verwacht;
- hyperlinks vallen op! Veel websites gebruiken als beschrijving nog vaak ‘lees meer’ of ‘hier’. Help de scanner, beschrijf waar de link over gaat. Over een nieuwe website bouwen, bijvoorbeeld;
- maak lijstjes. Die zijn makkelijk te scannen. Ideaal om de belangrijkste punten van jouw verhaal in samen te vatten.
Jouw beurt!
Bekijk je website en maak een lijstje. Wat zien je bezoekers tijdens het scannen? Wat is goed? Wat kan beter? Zelfs met een paar aanpassingen, optimaliseer je jouw website en vergroot je de kans op conversie. En dat allemaal dankzij het F-patroon.
De letter ‘f’… wat is ‘ie mooi hè?