Als bureau zijn we de hele dag bezig met vorm en communicatie. Kleur speelt hierbij natuurlijk een grote rol. Met kleur kun je aandacht trekken. Rode vlakken en blauwe cirkels. Je kunt net als Miró of Paul Smith met kleuren componeren. Kleur beïnvloedt je emotie en daar maken wij als vormgevers natuurlijk flink gebruik van.

De kleur van de liefde en andere lekkere trek

Neem bijvoorbeeld Rood. Rood is de kleur van de liefde en werkt stimulerend. Rood staat voor energie en kracht. In een rood geschilderde kamer word je actief. Meteen kun je denken aan rood geverfde fitness-ruimtes, maar de Feng Shui-methode denkt aan rood geschilderde eetkamers, waarbij het rood werkt als stimulans voor voeren van gesprekken.

Rode kleding bij een verdachte in de rechtbank is niet aan te raden. Je bent al schuldig voordat de zaak begonnen is! Een baby is juist weer dol op rood. Canadese wetenschappers hebben ontdekt dat pasgeboren baby’s rood het beste kunnen waarnemen. Het kleuren zien moet zich bij een baby nog ontwikkelen en pas in de pubertijd kan een kind zachte kleuren net zo goed zien als een volwassene.

Online reageren we heel primair op de kleur rood. Dit is de kleur om op te klikken en voordeel te halen. Een website met als hoofdkleur rood is níet echt een aanrader (teveel stimulans).

De kleur rood bepaalt zelfs hoe het staat met jouw eetlust. De kleuren geel en rood wekken de eetlust op. Dit werd bewezen door Carlton Wagner (oprichter Wagner Color Research Institute), die de huisstijl kleuren van een fastfoodketen veranderde in geel en rood. Hierdoor steeg de omzet met 7%. Natuurlijk kun je nu zeggen dat het heel slim was om de huisstijl op die van McDonalds te laten lijken, maar misschien gaat het hier om een cultuur, waarbij deze kleurencombinatie juist de associatie met fastfood oproept.

 

Kleurkunst

Een interessant gegeven. Kleuren zijn dus cultuurgebonden en hebben invloed op ons gedrag. Kijk ons vak wordt steeds belangrijker! Nog even een stukje over kleur om te relativeren. In de wereld van de kunst wordt kleur minder wetenschappenlijk benaderd. Hier laten kunstenaars liters blauw pigment vloeien (Anish Kapoor) en mag je voelen en denken wat je maar wilt. Kunstenaars laten kleuren ook bepaalde angsten oproepen (Who is afraid of Red Yellow and Blue). In de kunst kun je met kleur alle kanten op.

Als bureau luisteren we naar de wetenschap maar ook de kunstenaar waart hier rond. Over kleur zijn we nog lang niet uitgesproken.

 

Beeld: Anish Kapoor, My Red Homeland, 2003, wax- and oil-based paint, steel arm, and motor, 39.4 feet in diameter. NIC TENWIGGENHORN/©ANISH KAPOOR