Plus- en minpunten van WhatsApp Business

Wij Nederlanders zijn supergoed bereikbaar. Maar liefst 87% heeft een smartphone, er is overal wifi en we zitten bijna continu op social media. Logisch dat bedrijven ons daar vinden! Maar hoe zit dat met WhatsApp?

We appen de hele dag door. 9,1 miljoen Nederlanders gebruiken WhatsApp elke dag. Een mooie manier om persoonlijk contact te hebben met klanten. Bij KLM boek je jouw vlucht nu gewoon via WhatsApp. Inchecken? Yes, dat kan ook. Scheelt weer tijd op het vliegveld. En op WhatsApp taart bestellen bij die lekkere bakker in de stad? Gat in de markt! Laten we even kijken naar de voor- en nadelen van WhatsApp Business.

Pluspunten

  1.     Extra info in de bio

Bij ‘normaal’ WhatsApp voeg je een foto en status toe aan je profiel. Als bedrijf heb je meer opties. In de bio plaats je alle belangrijke info: adres, openingstijden en contactgegevens. Een omschrijving van jouw producten of diensten. En natuurlijk een profielfoto.

  1.     Lekker makkelijk labelen

Ik bewaar al mijn WhatsApp-gesprekken. Mijn lijst met chats is nogal… lang. Ik ben dus ook lang op zoek naar oude gesprekken. Daarom ben ik zo’n fan van de labels in Business. Je deelt contacten op in groepen met een eigen label. Mét kleur en titel. Dat zoekt veel makkelijker, zeker als je het logisch indeelt! En je kunt een groep in één keer berichten sturen. Fijn; is iedereen meteen op de hoogte.

  1.     Snel, sneller, snelst

Stellen klanten vaak dezelfde vragen? Met de snelle antwoorden bespaar je veel tijd. Je typt het antwoord en slaat het op. Volgende keer alleen maar selecteren en versturen. Kun je even niet antwoorden, dan zijn automatische berichten superhandig. Je stuurt ze automatisch naar alle binnenkomende appjes. Wel weer uitzetten hè, als je terug bent.

Minpunten

  1.     Telefoon dichtbij, met volle batterij

Straks krijg je allemaal vragen binnen via WhatsApp. Met Web typ je antwoorden gewoon op je laptop. Goed om te weten: je telefoon moet in de buurt liggen. Anders heb je geen verbinding. En je moet altijd genoeg batterij hebben. Want met een lege telefoon kan je niet appen. Ook niet via Web.

  1.     Maar één telefoontoestel

Voor Business kun je maar één device gebruiken. Via WhatsApp Web kun je op meerdere devices inloggen, maar niet tegelijkertijd appen. Nogal onhandig als de hele klantenservice appt met klanten. Onze tip? Introduceer een nieuwe functie op kantoor: OpperApper! Als OpperApper mag je de héle dag appen met klanten… droombaan, toch?!

  1.   Privé en werk in één

Je koppelt jouw WhatsApp-account aan een telefoonnummer. Gebruik je hetzelfde nummer ook voor Business? Dan voegt WhatsApp de accounts samen. Alle appjes in één overzicht. Klinkt handig, is het niet. Je ontvangt berichten van vrienden, maar ook alle vragen van klanten op je WhatsApp. De hele dag door. Ook in het weekend. Hou je privé en werk liever gescheiden? Gebruik dan de zakelijke, vaste lijn op kantoor voor Business. Of regel een werktelefoon. 

OpperApper

Eerlijk is eerlijk: Business staat nog in de kinderschoenen. Het werkt nog niet optimaal. Dat je maar één device kan gebruiken bijvoorbeeld: heel onhandig. Maar het is wél een fijne, snelle tool waarmee je zakelijk appen naar een hoger niveau tilt. En ja, Facebook is de WhatsApp-baas, dus fijne updates zullen ongetwijfeld snel volgen. We houden je op de hoogte.