Uhhh hamburgers?
Burger King, Five Guys en soms via Deliveroo… wij houden van hamburgers. En we zijn fan van designer Norm Cox. In 2010 combineerde hij het beste van twee werelden: hamburgers en menu’s. Het websitemenu wel te verstaan.
Waarom een hamburgermenu?
Responsive is de toekomst. Op mobiel heb je minder ruimte, dus een efficiënte indeling op websites is belangrijk! En dan helpt het hamburgermenu. Het klapt uit en bespaart ruimte. Hoe komt het menu aan zijn naam? Nou, de drie lijnen lijken op een hamburger. Of op een stapel pannenkoeken. Op sandwiches! Of Double Oreo, ook lekker…
Sorry, ik dwaal af.
Waarom een horizontaal of een verticaal menu?
Het hamburgermenu kan zowel een verticale als horizontale indeling hebben. Wat kies je? Beide hebben voordelen. Kijk maar:
De voordelen van een verticaal menu
- De balans op de pagina wordt door het verticale menu anders verdeeld. Hierdoor trekt het menu meer aandacht!
- Je kunt het menu (en jouw website!) in een verticaal menu zo lang maken als je zelf wilt. Bij horizontale menu’s is er een maximale breedte: kopjes kunnen dus niet te lang zijn!
- Een verticaal menu is sneller en makkelijker te scannen. Samen met duidelijke titels is dat een goede combinatie!
De voordelen van een horizontaal menu
- Een horizontaal menu vergroot de kans dat we alle kopjes lezen; we bekijken websites immers van links naar rechts.
- Met een horizontaal menu heb je meer ruimte, bijvoorbeeld voor content! Verticale menu’s zijn blokken en dat neemt veel ruimte in beslag.
- Het horizontale menu staat vaak onder de meest opvallende visuele elementen, zoals logo en header. Het valt op die plaats lekker op.
- De meeste websites gebruiken een horizontaal menu. Kortom: het voelt vertrouwd!
Geen goede of foute keuzes dus. Wil je echt weten of jouw menu, indeling, etc. optimaal werken? Ik zeg: testen! Bijvoorbeeld met eye- of mousetracking.
Waarom kozen wij voor onze indeling?
Ons menu is uitklapbaar, staat aan de rechterkant en we kozen voor een verticale indeling. Wat zijn daar de voordelen van?
- Het houdt de pagina overzichtelijk, vinden we
- Het menu rechts is ook een mobile gebruiksvriendelijkheidje: je duim kan zo (makkelijk) bij de hamburger
- Kijk even naar onze case-visuals. Ze zijn meteen zichtbaar, onder ons hamburgertje.
- Wist je dat bezoekers eerder op items (en hyperlinks) klikken, die rechts op de pagina staan? Met de locatie van ons menu rechts vergroten we de kans dat je ook de andere pagina’s op onze website bekijkt.
- Tot slot, we vonden dat hamburgericoon en het uitklappende menu er lekker uitzien. Bijna net zo lekker als een echte hamburger.