Wie maken van ons werk het leukste werk ever? Precies: de mensen met een goed verhaal, een onzinnige passie, een gloeiende ambitie, een jaloersmakende gekte, een mooie missie, een ongekend talent. We delen hun inspiratie graag met je.

 

Nr. 2 Pieter Borst. Sinds 2018 (mede-)eigenaar van SDIM, het bedrijf waarmee we graag samenwerken om bereik en conversie van onze online klantactiviteiten te optimaliseren.

 

Pieter Borst is CEO en mede-eigenaar van het super succesvolle online marketing bureau SDIM

Goede content is geld waard

Ook bij ons tweede ‘Bureau-gesprek’ spreken we de geïnterviewde niet live. Want: nog steeds 4217 positieve corona tests. Gelukkig is Pieter Borst gezond en opgewekt: ‘Ik las net jullie blog over Wordpoof van Sebastiaan van der Lans. NRC gaat als eerste grote nieuwsuitgever met Wordproof hun artikelen timestampen in blockchain. NRC Media is klant bij ons. Dat zij controle willen over hoe Facebook en Google hun artikelen gebruiken? Heel logisch. Kwalitatieve content levert kwalitatieve bezoekers; is gewoon geld waard. Tegelijkertijd zijn de podia die platforms als Facebook en Google bieden aan uitgevers, ook waardevol. Maar ze zijn ook machtig. Tijd voor concurrentie. Ken je DuckDuckGo?”

Behandel mensen zoals je zelf behandeld wil worden

Pieter geeft als CEO leiding aan SDIM, dat een enorme lijst online marketing diensten aanbiedt. Je vindt ze helemaal uitgeschreven op hun site, vanwege, ja natuurlijk: de beste SEO resultaten. Het bedrijf leeft op marketing data. Op inzicht, analyse, interpretatie en rapportage. Ze adviseren bij ingewikkelde tracking vraagstukken, maken API-koppelingen, custom KPI dashboards en nog veel meer. Voer voor vooral systematische, abstracte digitale breinen, zou je zeggen. Tegelijkertijd werken ze vaak lang met elkaar en met klanten omdat ze, aldus hun missie: ‘Mensen behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden.’ Naastenliefde? Is het zo simpel? Er is meer simpel bij SDIM. Zo wordt fouten maken gewaardeerd en is actief leren van fouten een dikke verplichting. Werken ze er omdat ze dat willen en niet omdat het moet en willen ze steeds de beste zijn in wat ze doen. Ook in de kroeg.

Er werken circa 50 mensen en er staan 20 vacatures uit. Pieter: “We gaan hard. Zijn inmiddels een grote, onafhankelijke partij. Een bedrijf met een eigen platte bedrijfscultuur. We zijn nuchter, informeel en open. Ja, echt Haarlems. Mijn partners, de teamleads en ik geven sturing en duiding aan de medewerkers waarom we wat doen. Maar we geloven in eigen verantwoordelijkheid. We leiden bij voorkeur mensen zelf op. Geven hen direct onze hoge kwaliteitseisen, normen en ambities mee. De lat ligt hoog, het tempo ook. Dat moet in deze branche. De ontwikkelingen in ons vak gaan door. Wij blijven ze voor.”

Liever minder marge, dan uitgebluste mensen

Ook creativiteit en interne coaching noemt Pieter belangrijk: “Iedereen krijgt volop de ruimte om, naast het klantwerk, te experimenteren, kennis te updaten, nieuwe ontwikkelingen te onderzoeken. We waren hier al voor de markt uit bezig met een TikTok of ClubHouse. We zijn ook bewust overcapaciteit aan het creëren. Liever wat minder marge, dan uitgebluste mensen, fouten en/of veel verloop.” 

Leren, delen, standaardiseren

“Onze route is kennis opdoen, delen, opleiden en standaardiseren. Daarna optimaliseren we en leveren we alsnog maatwerk. Een inspirerend en efficiënt proces. Wij zijn graag het beste online marketingbureau, niet de grootste of de meest winstgevende. Klanttevredenheid en werknemerstevredenheid zijn belangrijkere drivers dan winst.”

Juist nu ook slap ouwehoeren

SDIM zit aan de Haarlemse Hout: “Er zitten nu nauwelijks mensen op kantoor. Wat de weerslag van Corona op onze mensen is, weet ik niet ten volle. Dat houdt me wel bezig. Maar ik heb vertrouwen in ieders kracht. Wat we aan leuke teamdingen doen, komt van mensen zelf: zoals een Karaoke, een live quiz bij Café de Vijfhoek hier vlakbij en standaard een weekstart, waarin we vooral gewoon slap ouwehoeren. Maar gewoon weer eens lekker uitgebreid met klanten en collega’s aan een tafel zitten; ik kan niet wachten.” Wij ook niet.

 

Door Maartje van Niedek