Nieuwe website: 13 tips om er geen 13 maanden over te doen
‘Hi’, mailde collega Stan, ‘onze site is enorm aan vernieuwing toe. Zal ik vast starten met een wireframe? Is lekkerder praten, als er iets ligt’. Dat was 26 augustus 2017. We zaten midden in een positioneringsproces met Eveline Posma (Bouwt mee aan betekenisvolle merken): wat zijn de competenties van een ander bureau? Wat betekenen we voor klanten? Waar worden zij/wij gelukkig van?
Boos
Langzaam kregen de antwoorden vorm. En toen werd het ineens te megadruk. Positionering en site kregen ogenblikkelijk minder prio op de workload. Het verhaal van de schilder met het afbladderende tuinhekje. Ja, er werd in december een prachtig concept ontwikkeld. En er kwam 6 weken later een te gek design. We schreven een inspirerende homepage. Het één had alleen niets met het ander te maken. Toen werd Stan boos. En Aafke. En Jolanda (want hoeveel uren zaten er al niet in?). We gingen zitten, maakten een stappenplan en werkten dat in 12 gestructureerde weken af.
De 13 tips/stappen
Fase 1: oriënteren
1. Benoem een site-team en nog belangrijker: een planningmanager.
Geef hem/haar verregaande bevoegdheden om iedereen aan de planning te houden, om tussentijdse deadlines te bepalen, enz. En om te dicteren, te corrigeren en te irriteren. Veel democratie staat een snelle creatie van een site in de weg, is onze ervaring.
2. Bepaal wie je bent.
Wat is je doelstelling? Waar geloof je in? Wat doe/onderneem je om die doelstellingen te bereiken? Met wie/wat? Hoe ziet je product/markt/klant combinatie eruit? En hoe ziet dat eruit in de praktijk? Formuleer dat in een strakke propositie.
3. Bepaal het doel van je site.
Wil je informeren, verkopen, inspireren, tot actie aanzetten, een club vormen? Wie is je doelgroep? Welke informatie zoekt je doelgroep?
4. Kijk wat de concurrentie doet.
Daar leer je zoveel van. Hoe je het zeker niet wilt, wat je aanspreekt, wat iedereen al doet, enz.
5. Formuleer een origineel concept/idee.
Zorg ervoor dat je idee je merkpropositie één op één vertaalt.
6. Neem even afstand.
Laat het concept een paar dagen liggen en bekijk vervolgens met je team of je nog steeds enthousiast bent. Is dat zo, wijk er dan NIET NIET NIET meer vanaf.
Fase 2: creëren
7. Maak een wireframe.
Eerst structuur, dan vorm. Breng per pagina de functionaliteiten in beeld.
8. Bepaal lay-out, flow, toon en beeld.
Ga je fotografie gebruiken? Of illustraties? Wat wordt het kleurenpalet? Ga schrijven en vormen. Als je het echt niet op kunt houden, maak een mood-board.
9. Start met webdesign.
Gebruik je wireframe als kleurplaat; je gekozen toon in beeld en tekst als kleurpotloden: invullen maar!
10. Zet je developer aan het werk.
Bespreek de wireframes met je developer. Wijs flexibele elementen aan, bespreek wat je in het CMS allemaal zelf wil kunnen aanpassen.
11. Houd voortgangsmeetings.
Ga om de twee dagen met je site-team aan tafel en bespreek de voortgang. Stel desnoods wireframes bij, maak nieuwe pagina’s, pas vormgeving aan, herschrijf. Maar wijk niet af van je concept!!
12. Maak een checklist.
Eén lijst waar alle pagina’s op worden nagekeken. Laden de beelden snel en correct? Geen spelfouten meer? Overal het juiste font, de juiste corpsgrootte in lopende tekst en kopjes? Juiste contactpersoon/contactgegevens in alle call to actions? Werken de hyperlinks correct? Gaat-ie goed op mobiel, android én iOs? Op i-Pad, dekstop, in de meest gebruikte browsers? SEO-plugin overal op groen?
13. Ga voor een soft launch.
Ofwel: zet de site live zonder verder iemand te informeren. Liefst aan het begin van de week; niet aan het einde. Je zult zien: de komende dagen duiken er bugs op, die je dan snel kunt verhelpen. Jij blij dat je dat niet in het weekend hoeft te doen. Na die testfase stuur je een fijne ‘Hoera nieuwe site” nieuwsbrief naar al je relaties.
Denk niet dat dan het grote achteroverzitten kan beginnen; een site is een organisme dat je levend wilt houden met updates, extensies, aanpassingen, enz.
Waarom het bij ons in eerste instantie mis ging?
Omdat een site ontwikkelen voor jezelf zo moeilijk is. Je mist de nodige afstand om tot je kern door te dringen en je klanten krijgen vrijwel altijd voorrang.
Niettemin, als je iedere dag sites ontwikkelt voor anderen wil je je eigen site niet uit handen geven. Maar poeh, we hebben het geweten. Dus een bonus tip: maak het jezelf iets makkelijker en geef het uit handen. Ondertussen zijn we heel benieuwd naar jullie reacties op ons resultaat. Dus alsjeblieft: shoot.