Blog en gij zult gevonden worden

Het eerste blog, toen nog ‘log’, staat op de wand van een Noord-Spaanse grot, El Castillo. Iets met rode stippen. Dat zal je maar dwarszitten. Inhoudelijk gaan veel blogs van nu niet veel verder dan die rode vlekken, maar qua vindbaarheid is er een hoop verbeterd.

Ook wij op kantoor hebben de (blijkbaar oer-)menselijke drang om te schrijven. En dat dan te delen. En daarop gevonden te willen worden. Een nieuwe website bleek de druppel die de emmer deed overlopen en daar zitten we dan, nat van die emmer – of zweet? – hartstikke aan het bloggen.

(We)blog

Bloggen is bijna zo oud als het internet zelf. De term ‘weblog’ werd in de late jaren ’90 pas voor het eerst gebruikt en werd verkort tot ‘blog’ in 1999 door Peter Merholz. Een programmeur. In den beginnen waren namelijk alle internet-gebruikers programmeurs. Het was een grapje: ‘we blog’ schreef hij op z’n online dagboek in plaats van ‘weblog’. Hilarisch natuurlijk dus dat bleef plakken en 5 jaar later stond de term in een woordenboek als ‘woord van het jaar’ 2004. De definitie, aldus Merriam-Webster: ‘een website met een online persoonlijk dagboek met reflecties, opmerkingen en vaak hyperlinks.’

Van online dagboek naar interessant politiek medium naar reclameplatform voor bedrijven groot en klein. Het blog heeft de wereld veroverd. Israel was het eerste land dat vanuit de overheid aan de blog ging; we kunnen ons nauwelijks nog een niet-microbloggende president van Amerika voorstellen. Time flies.

Van contentologie naar content-moeheid

In de communicatie geldt niet voor niets al tijden het adagium ‘blog en gij zult gevonden worden.’ Mits je de wetten der SEO braaf opvolgt:

  1. Een duidelijk, strak afgebakend onderwerp.

  2. Een droge informatieve tekst van minimaal 300 woorden

  3. Strategisch geplaatste kernwoorden in de eerste alinea, in minstens één kopje en in de meta-beschrijving.

Tadáa: steengoede content. En zo is het een kleine stap van content marketing (of zelfs ‘contentologie’) naar content moeheid.

Onze contentstrategie

Waarom dan toch zelf ook bloggen? Dragen we dan niet ook bij aan de epidemiologische pixel-vervuiling? Nou, dat zit zo. Schrijven is fijn. Kennis delen is fijn. Al schrijvend kennis opdoen, ook fijn. Wat ons betreft zijn er 2 kleine voorwaarden waar een blog altijd aan zou moeten voldoen: je steekt er iets van op en je mondhoeken bewegen mee.

En volgens de definitie horen daar dan opmerkingen bij. Stuur die dus vooral. En hyperlinks moeten ook. Hier nog eentje, naar een ander leuk blog!