Wie maken van ons werk het leukste werk ever? Precies: de mensen met een goed verhaal, een onzinnige passie, een gloeiende ambitie, een jaloersmakende gekte, een mooie missie, een ongekend talent. We delen hun inspiratie graag met je.

 

Nr. 3 John Meulemans. Al jaren een flink aan de social weg timmerende mede-Haarlemmer. Sinds 2010 is hij met zijn bedrijf 3sixtyfive gespecialiseerd in influencer marketing.  Deze week nog 31.959 corona besmettingen, dus we zoomen nog steeds.

 

WHAT’S NEW? DE AUTHENTIEKE FAKE INFLUENCER 

Gevraagd naar de nieuwste ontwikkeling in influencer marketing, aarzelt John geen moment: “De virtuele influencer. Het spot met het allerbelangrijkste influencer gebod: gij zult authentiek zijn. Neem nou Lil Miquela, een prachtig, licht getint sproetenmeisje.  Ze is een creatie van Trevor McFedries en Sara DeCou. Ofwel  een slimme cyborg die van kunst houdt, Black Life Matters steunt en feminist is, cisgender dingen doet met vriendinnen en  feest in hippe clubs in LA. Prada en Chanel zetten haar in; ze heeft inmiddels meer dan drie miljoen Miguelites, ofwel volgers op Instagram.”

Digitale avatars en metahumans

John Meulemans is altijd bezig met wat er morgen, volgend jaar, het volgende decennium op de agenda staat: “Dat is een gennetje in mij. Ik ben voortdurend ‘on de look-out’ voor nieuwe dingen. Zoek ook altijd mensen met dezelfde afwijking,” lacht John. “Iedereen binnen 3sixtyfive is verplicht alert op nieuwe ontwikkelingen en deelt die via Slack. “Een keer per maand onderzoeken we alle ‘ontdekkingen’; kijken we voor wie wat interessant zou kunnen zijn. Na experimenten staat of valt zo’n nieuwigheidje: de bril van Snapchat was geen blijvertje. De podcast wel, die maken we nu zelf, ClubHouse ook. En nu zijn we gebiologeerd door digitale avatars en Unreal’s metahumans.”

Even terug naar de good old influencer

John doceert: “Influencers zijn herkenbare, echte mensen die in dezelfde realiteit leven als hun publiek. Ze bieden waardevolle, oprechte content en zorgen voor interactie tussen merk en volger, lees potentiële klant. Zo’n influencer moet een fijne fanbase hebben. Tot een paar jaar geleden waren alleen de macro-influencers hot: die zitten in Nederland al gauw op zo’n 100k+ volgers, in de US loopt dit snel in de miljoenen volgers met mevrouw Kardashian aan top; zij vangt circa 1,2 miljoen dollar per post. Maar een grote community levert niet automatisch meer engagement en interactie op.”

Kim Kardashian en de SGP

De micro (5.000 tot 50.000 volgers) en vooral nano-influencers (1.000 tot 5.000) blijken minstens zo interessant. Zij hebben nog een echte relatie met hun volgers, kunnen zorgen voor een sterke, unieke merkassociatie én voor conversie. 

“Van belang is dat je merk, doelstelling, en doelgroep matchen met je boegbeeld. Mevrouw Kardashian en de SGP? Lijkt me niet. Je kijkt ook naar de intrinsieke motivatie: hoe energiek en creatief gaat een influencer om met je product, merk en dienst. We gaan liever voor een klein bereik met een grote impact, dan andersom.” Maar de ideale mix? Dat is een combinatie van grote influencers die campagnes dragen en een groep kleinere influencers dat een merk dagelijks tot leven brengt en laat zien hoe het in hun leven past”.

Fakery is overal

Dat fake en werkelijkheid elkaar steeds vaker afwisselen, is duidelijk, zegt John: “De technologie is er en digital is vaak aantrekkelijker dan de werkelijkheid. Bovendien: hoe werkelijk zijn de billen van Kim of de make up van Nikkie Tutorials?

Virtuele persoonlijkheden kunnen als een aspiratieve versie van hun doelgroep heel goed positieve gedragsveranderingen bewerkstelligen, motiveren en inspireren. Het voelt nu nog wat ongemakkelijk, maar we zitten er bovenop: success never came from comfort zones, zeggen wij altijd. Als je eerlijk bent over fakery, kan het goede dingen bewerkstelligen.”

Nieuwe klant: Danone

3sixtyfive heeft net na een pitch Danone als klant binnengehaald. Ze gaan de influencer marketing verder uitrollen en opschalen voor de merken Activia, Hüttenkäse en Danoontje. Met virtuele influencers? “Wij sluiten nooit iets uit,” lacht John. 

 

Door Maartje van Niedek

Mooi beeld hè, van Lil Miquela? Die kwamen we hier tegen.